خرید پستی

    http://www.n-javan.com/aks/sarmaye.gif

     

    ارتباط با ما

    تماس با ما

    درباره ما

    عکسهای مراسمهای موسسه

    آشنایی با کارشناسان موسسه

    شماره پیامک ما

    30006016285212

    لطفا پیغامتان را به شماره بالا پیامک کنید

    موقعیت شما در سایت
    صفحه اصلی
    شمارنده
    آموزش نخبه پروری

    http://www.n-javan.com/aks/kar.jpg

    http://www.n-javan.com/ghatar/125112_313.jpg

     

    Home

    گالری عکسها

    http://www.n-javan.com/aks/click.jpg

    

    مصاحبه با آقای زین العابدین آبادیان: شرکت مازی نور

    زندگینامه کارآفرینان موفق - مردان کارآفرین ایرانی

    امّا شركت مازي‌نور كه به گفته‌ي مديرعامل آن، بزرگترين و معتبرترين شركت روشنايي در خاورميانه است، چگونه به وجود آمد؟

    آقاي زين‌العابدين آباديان، مديرعامل 70 ساله و بنيانگذار شركت، چنين مي‌گويد:

    تا سال 1348 به اتّفاق برادرم حاج ابوالقاسم، كود شيميايي تجارت مي كرديم و نماينده‌ي توزيع آن در شهرهاي بابل، آمل، قائمشهر و جويبار بوديم. مدّتي هم با نظارت اداره‌ي كشاورزي، گندم تجارت مي‌گرديم. در همين گير و دار، كسي كه 450 هزار تومان به ما بدهكار بود، ورشكست شد و براي دومين‌بار دچار خسارت سنگين مالي شديم. وقتي وضع را اين‌گونه ديديم، براي اينكه بيش از اين از ما سوءاستفاده نكنند، رفتيم دنبال كار توليد. در سال 49 به فكر تأسيس كارخانه‌ي شالي‌كوبي افتاديم. مدّتها به اين كار مشغول بوديم تا اينكه يك‌نفر پيشنهاد كرد يك واحد توليدي (صنايع روشنايي) بسازيم. پذيرفتيم و شروع كرديم. البتّه آن شخص بعدها از ما جدا شد. امّا ما به كارمان ادامه داديم.     قبلاً در زميني به مساحت 6000 متر در موزيرج فعّاليت داشتيم، ولي چون دامنه‌ي كارمان به مرور گسترده تر شد و مقداري از آن زمين هم در طرح تعريض شهرداري قرار داشت و همچنين عدم همكاري مسئولان شهري و مشكلات حقوقي ديگر، ترجيح داديم تأسيسات را به زمين وسيع‌تري منتقل كنيم. بعد از سه چهار سال سرگرداني و دوندگي، بالاخره توانستيم اينجا (جادّه‌ي بابلسر، پيچ قريشي) را پيدا كنيم. مساحت اوّليه‌ي آن 2 هكتار بود، امّا حالا به 5 هكتار رسيده‌است.

    روزهاي اوّل چند كارگر داشتيد؟


    16 نفر، ولي الآن حدود 500 نفر كاگر، كارمند، تكنيسين، مهندس و مشاور داريم.

    حاج آقا! رمز اين همه موّفقيت را در چه مي‌دانيد؟

    اوّلاً من بچّه‌هاي خوب و موفّقي دارم. از زماني كه آنها در كنار هم قرار گرفتند و تمام انرژي‌شان را براي رشد و توسعه متمركز كردند، تحوّلات زيادي در سطح شركت ايجاد شد، به طوري‌كه الآن در سطح خاورميانه حرف اوّل را مي‌زنيم (إن‌شاءالله آقا وحيد برايتان توضيح مي‌دهند.) ثانياً تعليمات برادر بزرگم در نوجواني و جواني خيلي روي من اثر گذاشت. ايشان سعي كرد از من انساني مستقل و با اراده بسازد و مرا براي چنين روزها و كارهاي بزرگي آماده كند. ثالثاً همراهان بسيار خوبي داشتم و دارم. برادرم ابوالقاسم كه هميشه و در همه حال شريك و همراه من بودند و هستند و همسرم كه بي‌نهايت در موفّقيت من مؤثّر بودند.

    * خيلي جالب است! تا به‌حال با هر شخص موفّقي كه صحبت كرديم، ذكر خيري از همسرشان داشتند و به نيكي از آنها ياد ‌كردند.

    كاملاً درست است. ببينيد! همسرم (خانم شاهكويي) با اين كه مدير (دبستان نجم) بود و به كار معلّمي اشتغال داشت، در تربيت بچّه‌ها و مديريت خانه بسيار كوشا و بمراتب از من بهتر و جلوتر بود و در مواجهه با مشكلات و گرفتاريهايي كه پيش مي‌آمد، به من روحيه مي‌داد.

    در اينجا، آقاي آباديان، با توجّه به قراري كه قبلاً گذاشته‌بود، از ما عذرخواهي كرد و ما را با پسر ارشدش، مهندس وحيد تنها گذاشت.مهندس در طول گفت‌وگويمان با پدر، سرگرم رتق و فتق امور بود و از اين فرصت براي انجام كارهاي باقيمانده‌ي شركت، استفاده مي‌كرد. امّا به محض رفتن حاج‌آ‏قا، روبه‌روي ما نشست و به پرسشهاي ما جواب داد. اشراف و تسلّط او بر جزئي‌ترين مسائل اجرايي و فنّي شركت، همان‌چيزي بود كه ما قبلاً شنيده‌بوديم.

    * آقاي مهندس! كمي از خودتان بگوييد؟

    من متولّد 1335 هستم. ديپلم رياضي‌ام را از دبيرستان ملّي دانش (با مديريت آقاي مهندس قاسمي) گرفتم و براي ادامه‌ي تحصيل به امريكا رفتم و در رشته‌ي مهندسي برق، فوق‌ليسانس گرفتم. البتّه در همان فاصله در بيرون از دانشگاه كار مي‌كردم كه همان تجربيات، امروز در مديريت و برنامه‌ريزي شركت بسيار به كارم مي‌آيد.

    * در مورد آخرين شرايط، محصولات و مختصّات آنها توضيح بدهيد.


    كار اصلي شركت، طرّاحي چراغها با بهره‌گيري از پيشرفته‌ترين نرم‌افزارها، قالب سازي با مدرنترين تجهيزات و ماشين‌آلاتCNC و ساخت چراغها با بهترين قطعات و با كيفيتي بالاست.

    * بسياري از مردم، گمان مي‌كنند كه مازي‌نور، لامپ (روشنايي) توليد مي‌كند؟

    نه! اين طور نيست. ما فقط چراغ (در 500 آيتم) توليد مي‌كنيم. وسايل ديگر را از خارج مي‌آوريم. در ايران كلاً 94 واحد چراغ‌سازي داريم كه به لحاظ كيفي، 10 تا از اين شركتها از متوسّط به بالا هستند.خوشبختانه مازي‌نور در سطح كشور و خاور ميانه ممتاز است. تنها يك شركت مشابه در عربستان است به نام "سعودي لايتينگ"كه در رده‌بندي از مازي‌نور پايين‌تر است.

    * شركت مازي‌نور شامل چه بخشهايي است؟


    تحقيق و توسعه، طرّاحي، قالب‌سازي، ماشين‌سازي، فلزكاري، شست و شو، نقّاشي، تزريق پلاستيك دايكاست، ماشين‌كاري، خطوط متعدّد مونتاژ و كنترل كيفيت.

    * از نظر كنترل كيفيت در چه سطحي هستيد؟


    مي دانيد كه اين شركت 30 سال قدمت دارد و مدّتي با روش سنّتي مديريت و اداره مي‌شد. يك‌روز ما سه‌برادر (من، حسين و پيمان) نشستيم و گفتيم كه بايد به شركت سيستم بدهيم تا بتوانيم در سطح بين‌المللي، با كارخانجات مشابه رقابت كنيم. رفتيم سراغ سيستم مديريت كيفيت و با كار شبانه‌روزي، گواهينامه‌ي ISO9001 گرفتيم. سه سال بعد با شركت بين‌الملليDQSDQS كه در ايران دفتر دارد قرارداد بستيم وISO9001 را به ويرايش 2000  تبديل كرديم. خوشبختانهDQS DQS شركتي است كه نگاهش فرآيندي و مربّيانه است. يعني وقتي براي مميّزي سالانه مي‌آيند و اشكالي مي‌بينند، خودشان كمك مي‌كنند تا آن اشكال رفع شود.

    * در عرضه‌ي كالاهاي شركت به چه فاكتورهايي توجّه داريد؟


    اگر بخواهيد در بازارهاي جهاني موفّق باشيد، بايد كالاهاي توليد شما متنوّع باشد. ما سعي مي‌كنيم بازار جديد را با كالاهاي جديد اقناع كنيم.مثلاً از 5سال قبل با همكاري شركت آلماني"شوخ(Schuch)" چراغهاي ضدّ انفجار توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي‌كنيم.

    * چراغهاي ضدّ انفجار ديگر چيست؟!

    اين چراغ براي كار در دماي محيطي بالا و شرايط محيطي سخت و در فضاهاي مستعد انفجار تهيّه مي‌شود و در كارخانه‌هاي شيميايي و پتروشيمي قابل استفاده است. پروژه‌ي توليد چراغهاي ضدّ انفجار در سال 1379 و پس از اعلام نياز صنعت نفت و گاز و پتروشيمي كشور شروع شد.

    شركت مازي نور در همين زمينه در سال 81 موفّق به دريافت اوّلين گواهينامه‌ي مونتاژ چراغهاي فلورسنتي ضدّ انفجار Zoon1 و Zoon2 از شركت TUV-NORDNORD شد و سال بعد، با انتقال تكنولوژي و فراگرفتن مهارتهاي خاص، گواهينامه‌ي توليد چراغ ضدّ انفجار را هم گرفت.

    * اين محصول را به كجا مي‌فروشيد؟

    ما عملاً چراغهاي ضدّ انفجار مورد نياز بسياري از مراكز صنعتي كشور مانند صنايع نفت و پتروشيمي، نيروگاهها و...را تأمين مي‌كنيم.(مثل پتروشيمي قائد بصير، تبريز، مارون، اميركبير، شركت ملّي مناطق نفت‌خيز جنوب، پالايشگاه گاز پارسيان، شركت ايران‌خودرو، نيروگاه تبريز و ...) و در سطح بين‌المللي هم در كشورهايي مثل استراليا و تعدادي از كشورهاي اروپايي (آلمان، فرانسه و...) و آسيايي (حاشيه‌ي خليج‌فارس و ...) مشتري و دفتر فروش داريم.

    * آقاي مهندس! غير از مواردي كه قبلاً صحبت شد (بالا بردن كيفيت كالا و...) به‌نظر مي‌رسد شما توانسته ايد كاركنان و كارشناسان شركت را با فرمول خاصّي منطبق كنيد؟

    ما عقيده داريم كه افراد و كاركنان هر سازمان موقعي پيشرفت و با تمام وجود همكاري مي‌كنند كه از كارشان لذّت ببرند. ما در انتخاب افراد به هنگام جذب در سازمان كاملاً دقّت داريم و افراد مناسب را در جاي مناسب قرار مي‌دهيم.در اين شركت بخش آموزش، بسيار فعّال است. به آموزش بها مي‌دهيم. ارتباط‌مان با كاركنان بر اساس كارآمدي‌شان است. با بي‌تفاوتي و بي‌حالي كاركنان به‌طور جدّي برخورد مي‌كنيم.براي تقويت انگيزه‌ي آنها، سالي دو بار و به‌صورت دوره‌اي، "كارمند منتخب"را برمي‌گزينيم و براي هر دوره، پاداش ويژه‌اي در نظر مي‌گيريم.

    بيش از 3ساعت با پدر و پسر گفت‌وگو كرديم.موقع برگشتن، هوا كاملاً تاريك شده‌بود. عكّاس مجلّه گفت: خدا رحم كرد كه من قبل از تاريكي هوا از مجسّمه‌ي آقاي آباديان (پدر) عكس گرفتم. وگرنه فرصت از دست مي‌رفت!

    درست رو به روي در ورودي و در اصلي‌ترين نقطه‌ي كارخانه، مجسّمه‌ي باشكوهي از بنيانگذار شركت صنايع روشنايي مازي‌نور نصب شده است كه احترام و تحسين بينندگان را نسبت به برادران آباديان برمي‌انگيزد كه چه زيبا قدر پدر را مي‌دانند و چه عالي از رهاورد سالها رنج و تلاش و پايمردي آن كارآفرين موفّق تجليل مي‌كنند. اين است رمز موفّقيت و شهرت بين‌المللي مازي‌نور

     
    آموزش نخبه پروری

     

    اگر می خواهید با راهکارهای مختلف جهت افزایش تولید-بازاریابی-برندینگ آشنا شوید کلیک کنید

    اگر تصمیم به ایجاد کسب و کار جدیدی دارید کلیک کنید

     

     

    محصولات فروشگاه
    پربازدیدترین مطالب
    سرمایه گذاری - استخدام

    شرایط سرمایه گذاری  و اعطای نمایندگی

    http://www.n-javan.com/aks/sarmaye.gif

    آخرین محصولات
    کلیه حقوق سایت متعلق به موسسه رشد خلاقیت نوآوران جوان می باشد